Omschrijving

Onderwijs staat voor een uitdagende opdracht. De vraag is of je huidige schoolorganisatie nog afdoende antwoorden biedt op de vele uitdagingen waar onderwijs voor staat. Het onderwijs en het leren kan je anders organiseren. Daarvoor zijn keuzes te maken, zeker ook in de structuur van je schoolorganisatie.

  • Wat betekent doorgedreven teamwerking?
  • Waarom is doorgedreven teamwerking een mogelijk antwoord?
  • Hoe biedt dit goed werk? Hoe resulteert dit in goed werk?
  • Hoe pak je dat veranderproces vast?
  • Hoe komt dit het leren ten goede? Voor welke keuzes staan we dan?

Dergelijke vragen en meer tackelen we in dit professionaliseringsinitiatief.

Een aantal belangrijke doelen
  • Deelnemers bouwen inzichten op in organisatieontwikkeling.
  • Deelnemers zien hoe het veranderproces in de eigen schoolorganisatie uit te rollen.
  • Deelnemers maken koppeling tussen veranderproces en eigen organisatie.
  • Deelnemers krijgen heel wat praktijkvoorbeelden, do’s en don’ts.
Wat je mag verwachten?

Je maakt kennis met de basisprincipes van organisatieontwerp. De insteek wordt met name toegespitst om het leren in jouw school anders en gerichter te organiseren. Jouw schoolpraktijk is nooit ver weg: je wordt actief aangezet om inzichten naar jouw schoolcontext te vertalen. Je ervaart wat de impact is van anders organiseren op alle belanghebbenden in en rond je school. Theorie zetten we om in praktijk. Praktijkgetuigenissen doorspekken dit atelier.

Gesteund op onderzoek

Onder meer:

  • Lamberts, M., & Havermans, N. (2018). Scholen anders organiseren. Leuven: HIVA – KU Leuven
  • Marsick, V.J., & Watkins, K.E. (1999). Looking again at learning in the learning organization: A tool that can turn into a weapon! The Learning Organization, 6 (5): 207-211.
  • Smith, G.E., Barnes, K.J., & Harris, C. (2014). A learning approach to the ethical organization. The Learning Organization, 21 (2): 113-125.
HOE?

De deelnemers krijgen voorafgaand de 2-daagse een aantal gerichte (haalbare) opdrachten.

Dit professionaliseringsinitiatief wordt vormgegeven in 4 dagdelen, incl. praktijkgetuigenis. Na de 2-daagse samenkomst is er een gepersonaliseerde verdieping voorzien.