Omschrijving

Tijdens de walk kijken leraren gericht naar het leren van leerlingen/cursisten. Met de walk willen leraren achterhalen welke impact het lesgeven en de lesorganisatie hebben op het leren van de lerenden. Met zelfontwikkelde kijkwijzers gaat het lerarenteam de kwaliteit monitoren en professionaliseren in één.

Een aantal belangrijke doelen
  • De leraren monitoren de klaspraktijk als onderdeel van kwaliteitsontwikkeling.
  • De leraren “meten” de impact van het lesgeven van het team op het leren van de lerenden.
  • De leraren krijgen zicht op wat werkt, wat al gerealiseerd is en wat goed gaat (waarderend perspectief, leren door te kijken naar anderen).
  • De leraren krijgen zicht op waar het met hun lesgeven naartoe kan.
  • De leraren verhogen hun eigenaarschap voor interne (en integrale) kwaliteitszorg.
Wat je mag verwachten?

Als groep van leraren gaan we ‘wandelen’ doorheen de school/het centrum. Gedurende 1 lesuur doen we een viertal klasbezoeken. We focussen op een aantal items, gelinkt aan de prioriteiten waaraan de school/het centrum werkt. Op een kijkwijzer noteren de wandelaars wat ze horen en zien bij de leerlingen/cursisten. Nadien brengen de wandelaars al de resultaten samen: ze schetsen de foto van waar de school/het centrum al staat met betrekking tot de focus en waar nog groeimarge zit. Nieuwe acties worden opgezet en bij een volgende walk geobserveerd/bevraagd.

Gesteund op onderzoek

Onder meer:

  • Ashton, D.N. (2004). The impact of organizational structure and practices on learning in the workplace. International Journal of Training and Development, 8 (1), 43-54.
  • Eells, R.J. (2011). Meta-Analysis of the Relationship Between Collective Teacher Efficacy and Student Achievement. Dissertations. 34-72.
  • Freedman, B. (2007). Looking for leadership: Increasing principal presence through classroom-walk-throughs and the resulting influence on principal-teacher relationships. Doctoral Thesis: OISE/University of Toronto.
  • Guskey, T.R. (1981a). Measurement of the responsibility teachers assume for academic successes and failures in the classroom. Journal of Teacher Education, 32 (3), 44-51.
  • Tschannen-Moran, M., & Barr, M. (2004). Fostering student learning: The relationship of collective teacher efficacy and student achievement. Leadership and Policy in Schools, 3 (3), 189-209.
  • Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2017). Bronnendocument Referentiekader voor Onderwijskwaliteit.
HOE?
  • Door middel van een intakegesprek (incl. directieteam) bepalen we o.a. het thema.
    (2 uur)
  • Met een beperkte groep (team ‘wandelaars’) ontwikkelen we kijkwijzer.
    (1 dagdeel)
  • De walk wordt doorheen de school gehouden.
    (1 dagdeel)
  • Na walk worden bevindingen besproken en geanalyseerd. De conclusies worden vastgezet.
    (1 dagdeel)